Werkgever?

Nieuw documentaire-huis gaat kerken bij films betrekken

Een groep jonge Nederlandse filmmakers gaat een nieuw productiebedrijf starten voor documentaires gericht op christelijke organisaties, kerken en randkerkelijke groepen. De officiële start is halverwege maart in Utrecht, bij de première van de eerste documentaire. Het bedrijf gaat 'Reveal’ heten, zo maken de initiatiefnemers vandaag bekend.

Mediaondernemer Felix Govers (27) is een van hen. Hij reisde in 2015 samen met een aantal collega’s naar Irak om er verhalen vast te leggen van vluchtelingen onder IS. Het resultaat was een documentaire waarover hij kon vertellen in de talkshow van Pauw. Later volgden documentaires vanuit Groenland, Cambodja en Oekraïne, waarvan sommigen in de prijzen vielen. “We wilden vanuit ons christelijke geloof documentaires maken, maar dat had destijds uiteindelijk te weinig draagvlak en bleek niet kostendekkend”, aldus Govers.

Enorme zoektocht
Daarom startte hij met een groep gelijkgezinde christenen een mediabedrijf, met de naam Living Image, dat inmiddels in opdracht van circa 150 christelijke organisaties en kerken (audiovisuele) mediaproducties levert.
Verder werd een online platform met de naam 'MOVE’ opgericht om jongeren op sociale media te motiveren bezig te zijn met geloof. Er werken 35 mediaprofessionals.
“Door ons contact met al die organisaties en kerken realiseren we ons dat er in christelijk Nederland enorm gezocht wordt naar manieren om jonge mensen te boeien en te binden”, aldus regisseur Ruben Juch (34), een van de initiatiefnemers.

Hervormingsproces
Volgens Juch zit de christelijke wereld in een hervormingsproces. “Er is behoefte aan goede inspirerende verhalen die de kracht van God laten zien in levens van bijzondere en gewone mensen. Wij willen die verhalen vertellen via nieuwe media.”
Ook tijdens het opzetten van Living Image bleef de documentaire-droom levend. Nu zeven jaar later pakken de programmamakers hun droom van het produceren van hoogwaardige christelijke documentaires weer op. Dit keer wordt er een voor Nederland nieuwe constructie voor ontwikkeld.

Poortwachters
“In het verleden werd er vooral naar omroepen en uitgevers gekeken voor christelijke mediacontent. Zij functioneerden als een soort poortwachters van wat er aan media ontwikkeld werd. Anno 2022 zijn die poortwachters niet nodig om betekenisvolle documentaires te maken die christenen inspireren en het geloof versterken. We gaan een netwerk bouwen van kerken, organisaties en betrokken particulieren en samen nieuwe wegen vinden om dit mogelijk te maken”, aldus Govers.
Mogelijk kan een documentaire ingezet worden tijdens diensten, bijbelonderwijs, speciale avonden voor jongeren of zelfs catechisatie. Verder krijgen de programmamakers voortdurend vanuit kerken signalen dat er behoefte is aan korte films rondom thema’s zoals vergeving of twijfel. Na vertoning van een film kan er een gesprek plaatsvinden over dat thema.

Christelijke leiders
Pas na vertoning door een kerk of organisatie wordt een documentaire aangeboden aan landelijke zenders in binnen- en buitenland, zo is de bedoeling. “We zijn aan het pionieren om een nieuw ‘bottom-up’ model te ontwikkelen, in samenspraak met christelijke leiders, die we zien als 'early adopters’”, aldus Juch.
Reveal houdt op 14 maart in Utrecht een bijeenkomst voor leiders uit alle geledingen van christelijk Nederland om de plannen toe te lichten, te onderzoeken welke thema’s voor hen het meest relevant zijn en de vervolgstappen uit te leggen.
Minstens een keer per jaar wordt er volgens plan een kleine en een grote documentaire geproduceerd door Reveal. Uitgangspunt daarbij is dat ze zo professioneel zijn gemaakt dat ook partijen zoals BBC of Netflix interesse kunnen krijgen in vertoning.
Govers: “Hoe mooi zou het zijn als de bekende commerciële media platformen deze documentaires gaan uitzenden?! Dat is onze droom!”

Bron: Reveal/Reliwerk

Deel dit bericht:

magnifiercrossmenu